Busz
Leírás
A londoni piros emeletes buszok a városkép elengedhetetlen részei, azokról a világ minden táján Londonra asszociálnak. A mintegy 500 vonalat a TfL-lel szerződésben álló magántársaságok üzemeltetik, számos előírás köti őket az egységes szolgáltatás érdekében, például előírás, hogy pirosnak kell lennie a buszoknak valamint azonos díjszabási és utaskezelési feltételeket kell kínálniuk.
A klasszikus, hátsó peronos Routemaster-ek az 50-es évektől jártak, a menetrendszerinti forgalomból 2005 végén vonták ki őket, már csak két „történelmi útvonalon”, a 15-ös egy szakaszán (Tower Hill-Trafalgar Sq.) és a 9-es vonalán a Royal Albert Hall és Aldwych közt, napközben közlekednek, elsősorban a turisták kedvéért. A váltást egyébként sokfelől nagy ellenkezés fogadta, a helyettük beállított egyszintes, modern csuklós buszokat nem csak a hagyományok miatt nem fogadták örömmel, hanem mert sokkal kevesebb rajtuk az ülőhely. Igaz viszont, hogy környezetkímélőbbek és kerekesszékkel vagy babakocsival is használhatóak, valamint nem igényelnek külön kalauzt.
Számos vonal a nap 24 órájában közlekedik, illetve vannak csak éjszaka üzemelő vonalak is, ezek N jelzést viselnek a szám előtt. A viteldíj 2001 óta éjjel-nappal egységes, előtte az éjszakai járatok drágábbak voltak.
Közelekedés busszal
A kiterjedt hálózat révén szinte mindenhova eljuthatsz a jellegzetes piros buszokkal, amelyek többsége emeletes, de van egyszintes, sőt csuklós busz is. Ha már Londonban vagy, akkor ki is kell próbálnod az emeletes buszokat. Tudnod kell, hogy a klasszikus Routemaster emeletes buszok már csak két vonalon közlekednek (9 és 15 vonalak egy részén).
A reggeli (8.00-9.30) és délutáni (16.30-18.30) csúcsforgalomban rendszeresek a dugók, célszerű ilyenkor elkerülni a busszal való közlekedést és lehetőleg a földalattit választani.
Az autóbuszokon nincs kalauz (kivéve a régi Routemaster-ek), jegyet a vezetőtől lehet venni, de vannak olyan járatok amire már csak érvényes jeggyel vagy bérlettel lehet felszállni.
Mit kell tudnod ahoz, hogy gondtalanul közlekedj busszal?
■ Vannak olyan megállók amiben csak jelzésre állnak meg a buszok, ezeket a megállókat megismered a piros táblájukról (Request Stop), ilyenkor állj a táblához és ints a vezetőnek ha fel akarsz szállni.
■ Vannak olyan járatok (pl. H2 vagy H3), illetve olyan szakaszok ahol nincsennek megállók, vagyis bárhol fel és leszállhatsz (Hail and Ride). Az ilyen szakaszokon bárhol leintheted a buszt, vagy jelezhetsz hogy leszállnál, a busz az első alkalmas helyen megáll neked.
■ Egy egy forgalmasabb csomópontnál, látszólag azonos irányba haladó buszoknak van több megállója. A táblák póznájának csúcsán egy piros kerek körben egy vagy két betűt találsz, ez a jelzés azonosítja a megállót a környéken. Ezt a jelzést fogod megtalálni megálló környékének térképén is. A megállókban lévő térképen és tájékoztatóban a buszokat ezzel a jelöléssel rendelik a megállóhoz.
■ A táblákon sötétszürke sávban találod a megálló nevét és alatta világos szürke mezőben azt az irányt amelynek irányába haladó buszok megállnak az adott megállóban.
■ Bizonyos járatokon nem tudsz jegyet venni, ezekre már csak érvényes jeggyel vagy bérlettel szállhatsz fel. Ezeket a járatokat sárga mező (Buy ticket before boarding) jelöli a táblákon.
■ Vannak nappali, 24 órás és éjszakai járatok. Az éjszakai járatok számát egy N betű előzi meg.
■Sok buszmegállóban elektromos kijelző jelzi a következő buszok számát és érkezésük idejét.
|