London : Nagy-London Önkormányzati Irányítás |
Nagy-London Önkormányzati Irányítás
1970. január 1-jén a Londoni Közlekedési társaság felügyeleti jogát átvette a Nagy-London Önkormányzat (Greater London Council), ugyanakkor a Londoni Közlekedési Igazgatóság cím jelképesen megmaradt. Ez a fejezet talán a legvitathatóbb a Londoni Közlekedési társaság történelmében, mivel többnyire munkaerő- és pénzhiány jellemezte, ugyanis nem sikerült a kormánytól tőkét szerezni az üzemeltetéshez. 1980-ban a Munkáspárt által vezetett Greater-London Council belekezdett az ún Fares Fair (Viteldíj racionalizálás) projektbe, melynek révén növelték a helyi önkormányzati adókat, így csökkenteni tudták a közlekedési vállalat tarifáit. A projekt kezdetben sikeres volt, hiszen a metrórendszer utasforgalma jelentősen nőtt. Ugyanakkor London Bromely (London Borough of Bromley) kerületében heves tiltakozások kezdődtek, hiszen a kerület nem rendelkezett metróállomással. A kerület önkormányzata nehezményezte, hogy az adóemelés nem jár előnnyel a kerület-lakók számára, ezért a Legfelsőbb Bírósághoz fordult, amely kimondta, hogy az ő értelmezésük szerint egy 1969-ben elfogadott törvény alapján az adóemelés jogtalan volt. Döntésük értelmében az említett törvény rendelkezik arról, hogy a közlekedési társaságnak terveznie kell annyival előre, amennyivel csak tud. A bíróság döntése folytán a Fares Fair projektet megsemmisítették, amely a viteldíjak árának 100%-os emelkedéséhez, továbbá az utasforgalom visszaeséséhez vezetett 1982-ben. A keletkezett botrány sürgette a Margaret Thatcher által vezetett konzervatív kormányt, hogy a közlekedési társaságot kivegyék a GLC hatásköre alól. Ez a lépés előhírnöke volt a GLC 1986-os feloszlatásának.
Ugyanakkor ebben az időszakban következett be a háborút követő évtizedek legnagyobb befektetése, amikor megnyitották a gondosan megtervezett Victoria vonalat. A Victoria egy Északkelet-Délnyugat irányú vonal London belvárosa alatt, melynek építésekor központosított jelzőrendszert, valamint automata szerelvényeket helyeztek üzembe. A vonalat szakaszosan nyitották meg 1968 és 1971 között. A Piccadilly vonalat meghosszabbították a Heathrow Repülőtérig 1977-ben, valamint a Jubilee vonalat megnyitották 1979-ben, amely részben a Bakerloo nyomvonalát használta, illetve új alagutat kapott a Baker Street és Charing Cross között. Egyetlen fontos momentuma maradt a díjak racionalizálása iránti törekvésnek, ez pedig a jegyek zónarendszer szerinti bevezetése, ezek a mai napig használatosak.
|