Heathrow ma
Heathrow-nak négy utasterminálja és egy teherterminálja van. 2001 novemberében engedélyt kaptak az ötödik terminál építési munkálatainak elkezdéséhez. 2008-ra tervezik az átadást, a melléképületekkel pedig 2011-re végeznek.
Az első építéskor három irányba összesen három pár párhuzamos kifutópálya, a terminál pedig a közepén volt. Időközben egyre hosszabb kifutópályákra volt szükség, így ma már csak két párhuzamos kifutópálya üzemel. A 23 számú kifutópályát csak erős szélben használták. Ma ez már csak gurulóutak részét alkotja.
Jelenleg egy kormányhatározat értelmében tilos az éjszakai repülés, de ha a kormány elveszíti az Európai Emberi Jogi Bíróság előtt folyó pert, akkor ezt a rendelkezését vissza kell vonnia.
1987-es privatizációja előtt a BAA tulajdonában állt. Az extraprofit elkerülése végett a Civil Aviation Authority (CAA) figyelemmel kíséri a más légitársaságoktól kért pénzt. 2003. április 1. óta a leszállás utasonkénti díja maximum az inflációnál 3%-kal kisebb mértékben növekedhet. Ez az elmúlt években abszolút értékben csökkenést jelent. 2003 áprilisában a leszállási díj utasonként 6,13 font volt, hasonló a Gatwicken és a Stansteden elkért díjhoz. Heathrow népszerűsége és az utasforgalomban betöltött egyre nagyobb arányú szerepe miattt a CAA beleegyezett, hogy a kövekező öt évben az inflációnál 6,5%-kal meghaladóan emelhesse évenként.
Míg a felszállópályák díjai a BAA és a CAA megállapodásától függ, addig a pályák kiosztása a különböző légitársaságok közt az Airport Coordination Limited (ACL) hatásköre. Az ACL egy független non-profit szervezet, melynek helyleosztási rendjénél a brit és az európai törvényeket, valamint az IATA Nemzetközi Előjegyzési Irányelvét kell figyelembe vennie. Az ACL-t tíz brit légitársaság, utazási irodák és a BAA alapították.
Ráadásul az Egyesült Államokba induló és onnan érkező járatokat erősen szabályozza az 1977-ben kötött Bermuda II szerződés. A szerződés eredetileg a British Airwaysnek, a Pan Amnek és a TWA-nak engedte meg járatok közlekedtetését a két ország között. Utóbbi két társaság eladta ezt a jogát a United Airlinesnak és az American Airlinesnak. Rajtuk kívül még a Virgin Atlantic Airwaysnek volt szabad ilyen utakat indítani. 2002-ben az American Airlines és a British Airlines tárgyalásokat kezdett, hogy összehangolják a menetrendet, de a tárgyalások megszakadtak. Ennek legfőbb oka az volt, hogy az amerikai Közlekedési Minisztérium nem engedélyezte újabb járatok indítását Londonból a tengeren túlra. A bermudai szerződés sérti az Egyesült Királyságban hatályos cégjogot, és mivel tagja az EU-nak, felszólították, hogy a megállapodást 2004-től helyezze hatályon kívül.
A harmadik terminálnál az egyik kifutópályát nemrég átépítették, hogy az Airbus A380-at képes legyen fogadni. Az első ilyen repülőgép 2006 végére várható. Először 2006. május 18-án tesztelték itt a gépet.
|